My Followers

May 13, 2011

Assalammualaikum & hello bloggers,

Have you experienced in pressure or losing confidence because of your appearance or specifically your physical? For your information, I used to feel that way because of my body weight. Aku pernah dihina, dikutuk disebabkan hal ni. Sedikit sebanyak mmg mempengaruhi emosi aku. Nak tak nak, aku tetap tabahkan diri aku. But, now I almost got my self confidence back. Wanna know why ? It is because I've lost 6kg from my previous weight! Oh my god, can you imagine that?!! Sebenarnya, bukan senang nak turunkan berat badan. It needs lots of effort, determination and courage.  Rasa macam satu keajaiban berlaku pada diri aku dan aku boleh rasa perbezaannya. Dah lama aku tak rasa perasaan macam ni. My body feels lighter. Adipose tissue shrank. Having more confidence. Rasa seronok sangat especially when people notice the difference *wink3
Sebenarnya berat badan aku naik sejak pindah rumah sewa masa diploma dulu. Mana taknyer, makan ikut sedap tekak. Huhuhuhu ;(



Kat bawah ni sebab2 aku nak lose weight:

1. Desakan diri sendiri & my twin : Ini yg plg penting sebab kalau takde azam yang kuat, confirm takkan berjaya dlm proses losing weight ni. Yang penting, aku nak jadi orang baru. Aku tak nak kena hina lagi. My twin and me always support each other so that both of us can be more healthy. Alhamdulillah, kami masih lagi sihat walafiat

2. Dorongan Abah, Mama : Kalau ikut family history, memang my family ada inherited disease which is diabetes. So, mama dan abah tersangat la risau kalau aku "terkena" penyakit ni masa muda. Potensi utk hidap diabetes adalah tinggi sebab da mmg ade sejarah keluarga. Iyelah, masa remaja nilah banyak dugaan. Ape yg sedap, semua bedal. Cakap jer ape yg tak mkn? KFC, McD, Pizza Hut. Tolak batu kayu jer. Jadi sebagai langkah berjaga-jaga, kenalah lose weight. Bak kate omputih, "Prevention is better than cure, aite?".

3. Science and Food Technology : Hah, inilah program yg aku study for degree level! Takkan tak panas telinga kalau orang cakap yang belajar course Food Tech sebab saiz badan kita! Pada pandangan orang, "Patutlah amik Food Tech, tengok badanlah". Korang tak rase kedengaran kurang ajar ke di situ?? One more thing in Human Nutrition subject. Luckily, dlm course ni ade blaja pasal body weight management. So, dari sini jugak aku dapat inspirasi.
I need to lose few more kilo to gain my ideal weight and BMI. Sikit lagi. Hopefully, masa cuti ini aku berjaya capai sasaran. *finger cross

Doakan aku yer kawan-kawan =)

No comments: