My Followers

May 24, 2011

Pening + Confuse = ???

Assalammualaikum w.b.t.

Semenjak dua tiga menjak ni, banyak sangat isu HALAL dan TIDAK HALAL diperkatakan. Sampai aku sebagai konsumer pun dah naik pening dan keliru kalau nak pilih bab-bab makanan nih. Hampir semua produk makanan rasa tak selamat (which means in context of halal). Takkan setiap kali pergi kedai makan atau nak beli produk dalam tin semua kena bawak buku panduan halal. Pastu check kod setiap makanan. Kalau macam tu la gayanyer, alamat sampai ke malam la duduk kat pasaraya. Mula-mula dulu isu kat Sushi King kononnya dalam unagi (belut) ada alkohol. Korang da tau yg Muslim pon mkn makanan tu yang pergi letak alkohol tu buat ape?!! Tak letak alkohol tak boleh ker? Sebelum ni mmg aku makan mende alah ni but then aku stop lepas tahu pasal alkohol tu. Ni yang terbaru Secret Recipe pulak. Sila klik SINI dan SINI untuk maklumat lanjut. Aku ni dah la suka makan kek Secret Recipe dan bila dah jadi macam ni, kene la hold niat aku. Lagi satu, regarding FAMOUS-DAN-SEDAP-TAK-HENGAT-MEAT-BALL dekat IKEA.


Aku tak pernah la makan lagi meat ball kat IKEA tapi selalu jer dengar orang cakap meat ball kat situ sedap. Sometimes, ade jugak kawan yg rajin tag aku kat gambar meatball tuh. Tup-tup, aku terjumpa announcement ni dekat Page IKEA Meatballs di Facebook.

Hah, inilah rupa IKEA Meatballs yang aku cakap tuh. Amacam, nampak sedap giler kan??
In conclusion, as a consumer, I feel insecure in choosing foods. Satu lagi, sebenarnya bagaimana pengsijilan HALAL ni dibuat oleh pihak berwajib ? Sebab yang menjadi mangsa adalah orang Islam itu sendiri dan isu ini bukanlah sesuatu yang boleh dipandang remeh. 


No comments: